Een goed idee, maar geen spaarpot. Concrete plannen, maar geen investeerder. Een bedrijf opzetten of laten groeien kost geld. En niet iedereen beschikt over genoeg spaargeld om al zijn of haar plannen te realiseren. In dat geval kan bedrijfsfinanciering via crowdfunding uitkomst bieden. Maar ook hier geldt: niet iedereen krijgt dat zomaar voor elkaar. Wat is er voor nodig om in aanmerking te komen voor een lening via crowdfunding?
Samen instappen in het bedrijf
Crowdfunding is – zoals het woord het al zegt – funding via een crowd. Oftewel: meerdere investeerders investeren in een bedrijf. Er zijn verschillende manieren van crowdfunding. Eén daarvan is een lening via crowdfunding. Net als bij een zakelijke lening via de bank wordt er geld uitgeleend en dit bedrag moet, inclusief rente, na een bepaalde periode weer terugbetaald worden.
Het verschil? Er is niet één partij (de bank) die geld uitleent, maar verschillende financiers lenen tegelijkertijd geld aan het (nieuwe) bedrijf. De zakelijke lening wordt als het ware in meerdere stukjes geknipt. En elke investeerder financiert een deel ervan.
Deze manier van financieren is vooral geschikt voor groeikapitaal, herfinanciering of het financieren van extra bedrijfsmiddelen. Maar ook startende ondernemers met een veelbelovend concept kunnen in aanmerking komen voor een crowdfundlening.
Wees altijd goed voorbereid
Bij elke vorm van crowdfunding geldt: een goede voorbereiding is het halve werk. Investeerders zijn natuurlijk geïnteresseerd in een goed idee. Maar daar blijft het niet bij. Zij willen een uitgewerkt concept inclusief ondernemersplan zien. Waar wordt hun geld voor gebruikt? Wat zijn de verwachtingen? En welk rendement kunnen zij verwachten?
Hierbij is het van belang om tenminste de meest recente jaarrekening, het ondernemersplan en een belastingaangifte te laten zien. Een bedrijf dat aantoonbaar groeit, heeft een grotere kans om in aanmerking te komen voor een lening. Hierbij is het van belang om een realistisch beeld te schetsen en de groeipotentie van het bedrijf te laten zien.
Crowdfunding = pitchen
Een concreet plan, goede financiële prognoses en keiharde cijfers zijn uiteraard belangrijk. Maar bij crowdfunding is dat niet het enige wat telt. Om investeerders te overtuigen, is er een goed verhaal nodig. Zij moeten vertrouwen krijgen in het bedrijf. En zo enthousiast worden dat zij willen investeren. Hoe dan? Door een goed verhaal te pitchen. Het opdreunen van feiten en cijfers is hierbij niet genoeg. Het moet een authentieke pitch zijn, waarbij de ondernemer laat zien waarom hij of zij dit briljante idee tot een succes gaat maken.
Een geschikt platform kiezen
In Nederland zijn er verschillende platforms voor crowdfunding. Elk met een eigen doelgroep en werkwijze. Daarom is niet elk platform geschikt voor elk idee. Het gaat erom dat de crowdfundingsactie goed aansluit bij de investeerders die op dat platform actief zijn. Dit zorgt voor de grootste kans op bedrijfsfinanciering via een crowdfundlening. Via een crowdfundingplatform wordt er gezocht naar een match met investeerder. Maar een platform zorgt ook voor naamsbekendheid. Hoe meer mensen de campagne zien, hoe meer mensen op de hoogte zijn van de plannen. En hierbij komt een stukje marketing om te hoek kijken.
Nu begint het harde werken pas…
Want zodra de crowdfundingsactie online staat, stroomt het geld echt niet zomaar binnen. Nu begint het echte werk eigenlijk pas. De pitch brengt de plannen onder de aandacht. Maar deze aandacht moet wel vastgehouden worden. Vanaf de eerste dag is het de bedoeling dat het grote publiek continu met de campagne in aanraking komt. Een goed voorbereide campagne is essentieel om in aanmerking te komen voor een lening via crowdfunding én om naamsbekendheid te creëren.
Geef een reactie