Ondernemers betalen belasting over hun winst. Hoe hoger de winst, hoe hoger het bedrag dat zij aan belasting betalen. En andersom. Bij een lagere winst is het verschuldigde bedrag aan de Belastingdienst lager.
Voor ondernemers zijn er diverse aftrekposten, zoals de ondernemersaftrek. Daarnaast mag de ondernemer zakelijke kosten aftrekken. Deze bedragen brengt de ondernemer in mindering op zijn winst. Hierdoor valt de winst lager uit, en betaalt hij onder aan de streep minder belasting.
Welke zakelijke kosten zijn aftrekbaar?
Zakelijke kosten zijn kosten die de ondernemer maakt voor de zakelijke belangen van zijn onderneming. Het gaat hierbij om kosten die nodig zijn voor de bedrijfsvoering en kosten die direct betrekking hebben op de onderneming. Alleen deze kosten zijn aftrekbaar. Alle andere kosten mag de ondernemer niet aftrekken voor de belasting. Voorbeelden van zakelijke kosten zijn:
- Huur van een bedrijfspand
- Premies voor verzekeringen
- Onderhoudskosten voor machines
- Inrichting van een kantoor of werkplaats
- Inschrijving bij de Kamer van Koophandel
- Kantoorbenodigdheden, zoals briefpapier
Voor de Belastingdienst moet het duidelijk zijn dat de zakelijke kosten zijn gemaakt voor de belangen van de onderneming. Daarbij kan de fiscus toetsen of de zakelijke kosten in redelijke verhouding zijn met de zakelijke belangen. Sommige kosten kunnen zowel een zakelijk als privé karakter hebben. Bijvoorbeeld een telefoonabonnement, dat zowel zakelijk als privé wordt gebruikt. De ondernemer mag in dat geval alleen het zakelijke deel aftrekken.
Kosten van een zakelijke lening
Geld lenen kost geld. Dat geldt ook voor een zakelijke lening. Bij een zakelijke lening leent de kredietverstrekker geld uit aan een ondernemer. Om gebruik te mogen maken van de lening betaalt de ondernemer rente. Daarnaast zijn er soms overige kosten, zoals afsluitkosten of administratiekosten. Hoeveel een zakelijke lening kost, dat hangt af van het leenbedrag, het rentepercentage, de looptijd en bijkomende kosten.
De zakelijke lening betaalt de ondernemer in termijnen terug. Meestal is dit per maand. Elke maand lost hij een stukje van de lening af. Dit noemen we de aflossing. Bovenop de aflossing komen de rentekosten.
Belangrijk: aflossingen zijn geen kosten. Met de aflossingen wordt het geleende kapitaal terugbetaald. De rente en eventuele extra kosten, zoals afsluitkosten en administratiekosten, zijn wel zakelijke kosten.
Deze kosten van een zakelijke lening zijn aftrekbaar
De kosten die de ondernemer betaalt voor zijn lening mag hij aftrekken voor de belasting. Dit zijn de rentekosten en de overige kosten, zoals afsluitkosten en administratiekosten. Het totaalbedrag aan kosten mag de ondernemer in mindering brengen op de winst.
Betaalt de ondernemer bijvoorbeeld €5.000 aan rente in een jaar? Dan mag hij zijn winst met €5.000 verlagen. Het betalen van rente en extra kosten voor een zakelijke lening ziet de Belastingdienst als zakelijke kosten. Het zijn kosten die de ondernemer betaalt om geld te lenen. Aflossingen zijn daarentegen geen zakelijke kosten. En zijn dus niet aftrekbaar voor de belasting.
Een rekenvoorbeeld
Stel een ondernemer sluit een zakelijke lening af van €50.000. De rente-, afsluit- en administratiekosten zijn in totaal €3.000. De winst van de onderneming is in hetzelfde jaar €45.000.
De ondernemer mag de kosten van €3.000 aftrekken van zijn winst. De winst komt dan uit op €42.000. De Belastingdienst rekent belasting over de winst uit de onderneming. Door de zakelijke kosten af te trekken, betaalt de ondernemer belasting over €42.000 in plaats van over €45.000. En valt het verschuldigde bedrag aan de Belastingdienst lager uit.
Geef een reactie