Hoewel veel mensen denken dat de term crowdfunding universeel is, zijn er meerdere opties beschikbaar. Het kiezen van de beste vorm van crowdfunding is het eerste besluit dat een ondernemer moet maken voordat hij verder gaat. We leggen hier de soorten van crowdfunding uit om je te helpen beslissen wat goed voor je zou kunnen zijn.
Donatie
Dit is de meest ongecompliceerde benadering van crowdfunding. Deze aanpak wordt vaker gebruikt voor sociale doelen, liefdadigheidsinstellingen en politieke campagnes, dan voor ondernemersinspanningen. Grofweg kun je denken aan een crowdfundingcampagne waarin er geen financieel rendement aan de beleggers of medewerkers als donatie op basis van crowdfunding wordt gegeven. Veelvoorkomende donatie-gebaseerde crowdfunding-initiatieven omvatten fondsenwerving voor rampenbestrijding, liefdadigheidsinstellingen, non-profitorganisaties en medische rekeningen.
Beloning
Deze benadering is er een waarbij de donateurs hun geld niet terug krijgen. Meestal is de aangeboden beloning het product dat de projecteigenaar probeert te lanceren. Dit model functioneert als een soort voorverkoop. Veel servicebedrijven gebruiken deze aanpak en bieden dingen aan zoals een korting op hun services. Een van de grootste voordelen is dat je het geld niet terug hoeft te betalen, zodat je niet je onderneming met schulden hoeft te beginnen, noch je aandelen van je onderneming hoeft weg te geven.
Royalty
Dit type crowdfunding biedt voordelen, als het project eenmaal kapitaal genereert. Een goed voorbeeld van deze aanpak is een mobiele app-website. Het nodigt deelname van de gemeenschap uit bij het uitvinden van een product: iedereen krijgt een royaltypercentage voor de verkoop. Terwijl de ondernemers/uitvinders hetzelfde doen, ontvangen zij een groot deel van de royalty’s.
Op aandelen gebaseerde crowdfunding
In tegenstelling tot op donaties gebaseerde en op beloningen gebaseerde methoden, staat crowdfunding op basis van aandelen toe dat contribuanten mede-eigenaar van je bedrijf worden. Als aandeelhouders aandelen ontvangen zullen hun contribuanten een financieel rendement op hun investering opleveren en ontvangen zij een aandeel in de vorm van een dividend of uitkering.
Alle voordelen van crowdfunding in één oogopslag
Crowdfunding is een methode voor het aantrekken van kapitaal door de gezamenlijke inspanningen van vrienden, familie, klanten en individuele beleggers. Deze aanpak speelt in op de gezamenlijke inspanningen van een grote pool van vermogende particulieren, voornamelijk online via social media en crowdfunding platforms. Het maakt gebruik van deze netwerken voor een groter bereik.
De voordelen van crowdfunding op een rij
Door het aanboren van een investeerderspool krijg je meer flexibele fondsenwervingsopties. Er zijn een aantal voordelen aan crowdfunding ten opzichte van traditionele methoden. Hier zijn slechts enkele van de vele mogelijke voordelen:
Bereik
Met behulp van een crowdfunding platform, zoals Fundable, heb je toegang tot duizenden erkende beleggers die je project kunnen zien, er is sprake van interactie, en je kunt je fundraising campagne delen.
Presentatie
Door het creëren van een crowdfundingcampagne, ga je door het onschatbare proces van het kijken naar je bedrijf vanuit het hoogste niveau. Je kunt je aanbod, adresseerbare markt, value proposition, etc. bekijken en deze veranderen in een gepolijst, licht verteerbaar pakket.
PR & Marketing
Je kunt je project delen om je campagne te bevorderen door middel van sociale media, e-mailnieuwsbrieven en andere online-marketingtactieken. Als je ook andere media inzet om je crowdfundingproject te verspreiden, kun je extra veel bereik krijgen door het sturen van verkeer naar je website en andere bedrijfsmiddelen.
Validatie van concept
Het presenteren van je bedrijf aan de massa’s biedt een uitstekende gelegenheid om je aanbod te valideren en verfijnen. Als potentiële investeerders interesse tonen en vragen beginnen te stellen, zal je snel zien of er iets ontbreekt en hoe je je product of dienst kan verbeteren.
Efficiency
Een van de beste dingen van online crowdfunding is de mogelijkheid om je fondsenwervingsinspanningen te centraliseren en te stroomlijnen. Door het bouwen van één enkel uitgebreid profiel waarop je al je prospects en potentiële investeerders trechtert, elimineer je de noodzaak om ieder van hen afzonderlijk te bereiken. Dus in plaats van dubbel werk door het afdrukken van documenten, het samenstellen van bindmiddelen en het handmatig aanpassen van iedere update, kun je alles online te presenteren in een veel toegankelijker formaat, waardoor je meer tijd hebt voor je bedrijf, in plaats van fondsenwerving.